PREGUNTES CLAU DEL TEMA 1: "L'ORIGEN VITAL DE LA FILOSOFIA"
Què és pensar?
Què és pensar?
És operant mentalment a partir d'una idea donada per un emissor o per nosaltres mateixos amb informacions per assolir una meta, d'acord amb regles, mètodes i criteris adients. També es pot relacionar amb: la voluntat, els sentiments, les emocions, a intencionalitat i/o el llenguatge.
Per a què serveix pensar?
Serveix per a tenir un criteri o trobar una resposta que ens permeti sentir-nos complets i coneixedors davant una idea.
Què passa quan algú no "pensa" el que diu, o el que fa? (En la teva resposta, intenta explicar-te amb les teves paraules i posant exemples propis)
Que en la majoria de casos donem o expressem la nostra opinió precipitadament, és a dir, que "no filtrem" abans de dir les coses. Un exemple d'aixó és la gent que definim com massa sincera que sovint no pensa les coses abans de dir-les i pot semblar desagradable i fins i tot irritant als altres.
Que en la majoria de casos donem o expressem la nostra opinió precipitadament, és a dir, que "no filtrem" abans de dir les coses. Un exemple d'aixó és la gent que definim com massa sincera que sovint no pensa les coses abans de dir-les i pot semblar desagradable i fins i tot irritant als altres.
Quins són els elements necessaris per al pensament?
- Informació: dades o coneixements que hem d'utilitzar. Cal aprendre per pensar; i pensar per actuar.
- Operacions: activitats mentals que realitzem amb la informació.
- Regles, mètodes i criteris: ens permeten manipular la informació.
- Regles, mètodes i criteris: ens permeten manipular la informació.
a) Regla: norma o pauta que cal aplicar per realitzar un raonament correcte.
b) Mètode: conjunt de regles.
c) Criteri: regla per avaluar la veritat o la correcció d'alguna cosa.
- Meta: objectiu que volem assolir.
Què passa quan pensem sense mètode?
Que no som capaços d'adaptar la nostra informació de manera lògica i comprensible.
Quin és el mètode per a pensar correctament que va idear el filòsof René Descartes?
El mètode cartesià, que està format pels següents passos:
- Evidència: centrar-nos ens els fets irrefutables i deixar de banda prejudicis i falses suposicions.
- Anàlisi: dividir el problema en les seves parts més petites o individuals.
- Síntesi: es mostra el problema, ara sense error.
- Enumeració: revisió exhaustiva de tot el procés.
Per què és important "tenir criteri"? Què passa quan no tenim criteri?
Per saber si anem pel camí adient i si estem aconseguint el resultat que desitgem. Quan una persona no té criteri jutja les coses o pren decisions capriciosament, i com a resultat, sovint comet errors o injustícies.
Quin mal ús es pot fer de la intel·ligència? Posa'n exemples.
Qualsevol mal ús del llenguatge, que seria un tipus d'intel·ligència segons Maslow; la intel·ligència lingüística, la qual associem amb el pensament discursiu. Com per exemple: faltar al respecte a algú utilitzant mots despectius o insults.
Creus que "parlar" és "fer"? Posa'n exemples
Sí. Pensem amb paraules; necessitem el llenguatge. Hi hauria molts possibles exemples, però una manera d'exemplificar i justificar aquesta qüestió és amb una altra: " es pot pensar sense paraules"?
Sí. Pensem amb paraules; necessitem el llenguatge. Hi hauria molts possibles exemples, però una manera d'exemplificar i justificar aquesta qüestió és amb una altra: " es pot pensar sense paraules"?
Busca exemples de regles lògiques del pensament.
- Mòdus Ponens
- Mòdus Tollens
- Mòdus Ponens
- Mòdus Tollens
Com es pot distingir la "bona" informació de la "dolenta"'?
Depèn de molts factors com: de la fiabilitat de la font, dels nostres coneixements previs i de tenir un criteri que ens permeti justificar si la informació és vertadera.
Depèn de molts factors com: de la fiabilitat de la font, dels nostres coneixements previs i de tenir un criteri que ens permeti justificar si la informació és vertadera.
Posa exemples d'activitats mentals que impliquin operacions, com ara relacionar, deduir o concloure. (En la teva resposta, intenta explicar-te amb les teves paraules i posant exemples propis)
1. En un problema de matemàtiques, (relacionem els nostres coneixements previs i en fem les operacions que considerem oportunes).
2. Quan fem anàlisi morfosintàctica a català, (relacionem els nostres coneixements previs i anem relacionant els mots que estiguin relacionats).
Quina relació hi ha entre el pensament i el llenguatge?
Que per pensar necessitem el llenguatge.
Quina relació hi ha entre els problemes i les preguntes?
Que la pregunta és la manera d'encarar un problema.
Exposa un exemple de problema en què t'hagis vist embolicat, i quines preguntes vas haver de formular per tal de resoldre'l.
Un cas molt típic: un amic teu està enfadat amb tu. No t'ho diu però veus que es comporta de manera diferent amb tu i és llavors quan et qüestiones a què es deu. Et formules un sèrie de preguntes per trobar el motiu pel qual està enfadat i acabar-ho solucionant de la millor manera possible.
Explica quin procés mental lògic va seguir Fleming per descobrir la penicil·lina.
Fleming va fer servir el que s'anomena el mètode científic, que consta de les següents parts:
- Observació d'un fet
- Plantejament de preguntes
- Recerca d'informació
- Plantejament d'una hipòtesi
- Part experimental: experiment i anàlisi dels resultats.
- Solució
- Observació d'un fet
- Plantejament de preguntes
- Recerca d'informació
- Plantejament d'una hipòtesi
- Part experimental: experiment i anàlisi dels resultats.
- Solució
Va descobrir la penicil·lina perquè estava estudiant un tipus de bacteri en unes plaques de vidre, i un dia va veure que en una no hi havien crescut bacteris perquè hi havia un fong que n'impedia el creixement. Va anar més enllà formulant-se una pregunta: "Per què aquell fong ha impedit que creixin els bacteris"?
Creus que es pot tenir "amor" al saber? Podem "enamorar-nos" del coneixement?
Sí, això és el que diu la filosofia. Sinó ens apassionem pel que fem i sabem, no podrem tenir amor per res.
Saps com s'anomena l'argument que defensa que una afirmació és vertadera simplement perquè lava dir o defensar el Sr. "X"? (el Sr. "X" és molt important) Hi estàs d'acord?
S'anomena Fal·làcia de l'Autoritat i no hi estic d'acord. El que ens diuen les persones importants, tot i que siguin importants, no té perquè ser veritat.
Què tenen en comú el pensament mític i el pensament màgic?
Els dos es basen en la imaginació del propi ésser humà. Encara en l'actualitat existeixen aquestes formes de pensament i es manifesten en fets, com el vudú i el tarot.
És la religió una forma de pensament mític o màgic?
Es una forma de pensament mítica, que sorgeix per a resoldre els perquè d'una època passada i que encara és vigent avui dia.
Quina diferència hi ha entre el pensament racional i el màgic o mític? Segueixen la mateixa lògica?
El pensament racional es basa en la raó, mentre que en els altres dos els fets succeeixen arbitràriament. No segueixen la mateixa lògica, un es basa en el logos i l'altre en els mites.
Es pot acceptar racionalment la bruixeria?
No, no segueix cap logos (raó).
Per quina forma de pensament et decantes personalment?
Pel pensament racional. Avui dia el món és molt diferent de com era al segle XVI a.C, que és quan hi havia la creença dels mites i amb ells la creença dels éssers sobrenaturals. S'han demostrat moltes coses que abans es desconeixien i, segons la meva opinió, és la manera de pensar més sensata.
MOTS ENCREUATS
Gerard Flynn
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada